StartartykułyPrzeglądasz artykuł «powrót
Szlaki turystyczne i przewodniki Elbląg A A A
Trasa rowerowa: Elbląg - Jagodnik - Jelenia Dolina - Próchnik - Elbląg - Wysoczyzna.pl - Portal Turystyczny Wysoczyzny Elbląskiej i Żuław Elbląskich

Trasa rowerowa: Elbląg - Jagodnik - Jelenia Dolina - Próchnik - Elbląg

Trasa prowadząca wiejskimi drogami przez malownicze miejsca Wysoczyzny Elbląskiej. Po drodze miniemy wieś Jagodnik, miejsce wypoczynkowe Jelenia Dolina położone nad jeziorem Martwym, aż ostatecznie przez centrum Szwajcarii Próchnickiej dotrzemy do Elbląga.

Wycieczkę rozpoczynamy wjeżdżając na trasę numer 504 po której ciągnie się najdłuższa elbląska ulica, Królewiecka. Tą drogą jednak długo nie jedziemy, gdyż za salonem samochodowym musimy skręcić w lewo. Pokieruje nas tam znak wskazujący drogę do leśnictwa Dąbrowa. Jadąc będziemy mijać tak długo ogródki działkowe, aż dotrzemy do miejsca gdzie po prawej stronie ujrzymy leśnictwo. Od tej pory droga za mostkiem zmieni się w typowo leśną. W pewnym momencie na drodze zauważymy oznakowanie czerwonego szlaku, tzw. Kopernikowskiego.

Jednak po chwili czerwony szlak będzie odbijać w lewo. My nadal jedziemy prosto przez polną drogę, aż dojedziemy do wsi Jagodnik. Miejscowość ta kojarzona jest najczęściej z festynem strachów polnych. Ponadto w 2003 roku Jagodnik okrzesany został jako najatrakcyjniejsza wieś powiatu elbląskiego.

Przejeżdżamy drogą przez wieś, aż ponownie trafimy na czerwony szlak. Będzie to dopiero za dużym, charakterystycznym placem. Kiedy czerwony szlak będzie dalej prowadził na wprost, my skręcimy w lewo. Początkowo asfaltowa droga prowadzić będzie pod górę. Zagłębiając się coraz bardziej w lesie zauważymy typowe dla regionu wzniesienia i doliny. Trasą jedziemy cały czas aż trafimy na skrzyżowanie, gdzie skręcimy w prawo. Ostatecznie dotrzemy do głównej drogi, która w prawą stronę doprowadzi nas do tzw. Jeleniej Doliny, czy inaczej Smoczej Doliny. Tam też zmierzamy.

Miejsce to jest dobrze znane mieszkańcom Elbląga i okolicznych miejscowości. Dzisiaj niestety nie przypomina tamtego z lat 90-tych. Wówczas to stały trzy smocze wiaty, które były znakiem rozpoznawczym tego miejsca. Niestety nie było im dane przetrwać po dzisiejsze czasy, gdyż zostały zdewastowane. Dolina została odnowiona. Są ławki, jest mostek, wiata i niestety tylko głowy smoków.

Wyruszając z Jeleniej Doliny kierujemy się w lewo. Po drodze miniemy jeszcze jezioro Stare, oraz leśnictwo Jelenia Dolina. Krótko za nim dostrzeżemy skrzyżowanie na którym skręcimy w lewo. Jadąc szosą w kierunku centrum Elbląga, po prawej stronie zauważymy zabudowę. Jest to Próchnik. Owa dzielnica Elbląga znajduje się w malowniczym miejscu, znanym jako Szwajcaria Próchnicka. Z najwyższego w okolicy wzniesienia rozciera się widok na Zalew Wiślany. Ponadto w Próchniku jest też zabytkowy kościół gotycki oraz wiele domów podcieniowych.

Wyruszając od kościoła jedziemy cały czas prosto asfaltową drogą, która zmieni się w polną. Kierując się na wprost będziemy mijać malownicze i wyjątkowo spokojne miejsca Szwajcarii Próchnickiej. Ostatecznie dotrzemy do drogi numer 503, gdzie skręcając w lewo miniemy Rubno Wielkie i dotrzemy do Elbląga.

Długość trasy: 50km
Średni czas przejazdu: 3 godziny

Autor: Mateusz Milanowski
Chcesz podzielić się z nami ciekawymi informacjami lub masz uwagi do treści?